NIA ID je identifikační prostředek umožňující zaručené prokazovaní totožnosti při přihlašování k online službám, které požadují alespoň značnou úroveň důvěry prostředků identifikace.
Jedná se o tzv. dvoufaktorový způsob ověření. Pro přihlášení uživatel zadá přístupové údaje tvořené uživatelským jménem a heslem, které si zvolí během registrace. Následně zadá jednorázově vygenerovaný SMS kód, který přijde na jeho mobilní telefon. Informace o tom, jak postupovat v případě zapomenutí přihlašovacích údajů naleznete zde.
Založení NIA ID můžete provést prostřednictvím registračního formuláře. Před prvním použitím je potřeba prostředek NIA ID aktivovat, a to buďto prostřednictvím přihlášení do datové schránky, ověřením pomocí eObčanky nebo osobní návštěvou kontaktního místa veřejné správy CzechPoint.
Změna přihlašovacích údajů
Své přihlašovací údaje můžete změnit v sekci „Správa účtu“. Máte zde na výběr „změna hesla“ a „změna bezpečnostní otázky/odpovědi“.
Zapomenete-li své heslo pro přístup na portál národního bodu prostřednictvím NIA ID, máte možnost si nechat vygenerovat a zaslat nové dočasné heslo. V prvním kroku zadejte uživatelské jméno ke svému uživatelskému profilu. Na mobilní telefonní číslo, které je u tohoto účtu registrováno, Vám bude následně zaslán jednorázový ověřovací SMS kód. Po vyplnění tohoto kódu a zodpovězení bezpečnostní otázky Vám bude na registrovanou e-mailovou adresu zasláno dočasné heslo. Po dalším přihlášení prostřednictvím NIA ID za použití dočasného hesla budete vyzváni ke změně tohoto dočasného hesla. To provedete zadáním nového hesla a jeho potvrzením opětovným zadáním. Zadané heslo se nesmí shodovat s heslem, které již bylo použito v minulosti. Detailní postup naleznete zde.
V případě zapomenutého uživatelského jména k NIA ID kontaktujte Service Desk DIA na telefonním čísle +420 227 023 444.