Zásady bezpečného chování v prostředí portálu národního bodu a během přihlašování ke kvalifikovaným poskytovatelům služeb
V případě, že využíváte pro přístup k online službám některý z identifikačních prostředků (např. elektronický občanský průkaz nebo svůj identifikační prostředek NIA ID), doporučujeme Vám seznámit se s několika následujícími bezpečnostními zásadami, díky nimž můžete minimalizovat riziko zneužití svých dat ze strany třetí osoby.
Prostřednictvím svého identifikačního prostředku se přihlašujete k portálu národního bodu i ke kvalifikovaným poskytovatelům služeb. Během přihlašování se v adresním řádku vždy musí objevit doména identitaobcana.cz.
V případě přihlašování prostřednictvím eObčanky je potřeba, abyste měli nainstalovanou požadovanou aplikaci. Tu stahujte pouze na stránkách informačního webu na adrese https://info.identitaobcana.cz/Download/.
Zabezpečení webových stránek
V případě, že využíváte pro přístup k portálu národního bodu či ke službám kvalifikovaných poskytovatelů eObčanku nebo svůj identifikační prostředek NIA ID, kontrolujte, zda vstupujete na zabezpečené stránky.
Jedním z hlavních znaků zabezpečené stránky je, že stránka začíná v adresním řádku znaky https://.
Dalším znakem zabezpečení je ikona zámku. V případě jeho rozkliknutí se zobrazí vlastník certifikátu, kterým v případě identitaobcana.cz je Správa základních registrů.
Připojení k internetu
- Na internetu navštěvujte pouze známé a důvěryhodné stránky.
- Vyvarujte se stahování a spouštění souborů s neznámým obsahem.
- Pokud se připojujete na internet přes veřejnou síť (např. v MHD, kavárnách, nákupních centrech apod.) či přes cizí počítač, doporučujeme nepřihlašovat se k portálu národního bodu ani ke kvalifikovaným poskytovatelům služeb.
Uživatelské jméno, heslo, IOK (identifikační osobní kód)
- Uživatelské jméno, heslo ani IOK nezadávejte v přítomnosti jiné osoby, nikam si ho nepoznamenávejte, neukládejte ve svém zařízení a nikomu ho nesdělujte.
- Používejte silné heslo (min. délka 8 znaků + kombinace čísel + kombinace malých a velkých písmen + speciální znaky).
- Své uživatelské údaje nesdílejte ani s kolegy v rámci Vaší firmy. Pamatujte, že se jedná o identifikaci Vaší osoby, nikoliv společnosti.
- Své heslo si pravidelně měňte (doporučujeme minimálně jednou za tři měsíce).
- V případě podezření, že Vaše heslo zná třetí osoba, neprodleně si jej změňte na adrese https://www.identitaobcana.cz/Profile/ChangePassword
- V případě podezření, že Váš IOK zná třetí osoba, postupujte dle pokynů uvedených na adrese https://info.identitaobcana.cz/eop/OchranneKody.aspx
Chraňte svá zařízení
- Pro přihlašování k portálu národního bodu a k dalším kvalifikovaným poskytovatelům služeb doporučujeme používat pouze vlastní zařízení (osobní počítač, notebook, tablet či mobilní telefon).
- Vyvarujte se rizikovému chování, jako je půjčení Vašeho zařízení neznáme osobě či ponechání Vašeho zařízení neuzamčeného v případě jeho nevyužívání.
- Nainstalujte si spolehlivý antivirový program s firewallem a pravidelně si jej aktualizujte.
- Pravidelně si instalujte aktualizace pro Váš operační systém a ostatní programy.
- Nikdy nenechávejte Vaši eObčanku a Vaše zařízení bez dozoru.
Podvodné e-maily, SMS zprávy a odkazy
- Neotvírejte a neodpovídejte na e-maily a SMS zprávy od neznámých odesílatelů s podezřelým názvem nebo obsahem.
- Veškerá správa Vašeho profilu se provádí v prostředí portálu národního bodu. V žádném případě nepožadujeme zasílání Vašich informací e-mailem nebo SMS zprávou.
- Nereagujte na e-mailové žádosti o Vaše osobní údaje, identifikátory, IOK, nebo hesla, ať jsou požadovány jakýmkoliv jménem.
- V případě podezření na podvodnou komunikaci prosím kontaktujte naši klientskou linku na čísle +420 227 023 444.
Vaše Správa základních registrů a identitaobcana.cz