V rámci detailu daného prostředku je možné provést jeho odemknutí (pokud je uzamknut). Prostředek je možné odemknout kdykoliv v průběhu jeho uzamknutí. Není tak nutné čekat na vypršení vámi nastavené doby zamknutí.
Odemknout je však možné pouze ty prostředky, které mají úroveň záruky stejnou nebo nižší, než má prostředek, kterým jste právě přihlášeni. Jakou úroveň záruky mají jednotlivé prostředky se můžete dočíst na přehledu úrovní jednotlivých prostředků.
Kliknutím na „Ano, zaslat“ vám na vaše ověřené notifikační údaje (telefonní číslo, e-mailovou adresu nebo oba kontakty) odešleme ověřovací kód pro odemknutí. Následně se vám zobrazí pole pro vložení ověřovacího kódu, který jste obdrželi prostřednictvím SMS zprávy či e mailové zprávy. Ověřovací kód má nastavenu platnost 15 minut, po této době již není možné kód použít a musíte si zažádat o nový kód. Možnost zaslání nového kódu využijte i v případě, kdy vám ověřovací kód nedorazí. Po opsání či vložení ověřovacího kódu klikněte na tlačítko „Okamžitě odemknout“.
Identita občana provede kontrolu správnosti zadaného kódu a pokud je kód správný, dojde k odemknutí prostředku a je tak možné ho opět používat pro přihlašování prostřednictvím Identity občana. Potvrzení o úspěšném odemknutí prostředku vám zároveň zašleme na vaše notifikační kontaktní údaje.
V případě chybného zadání kódu vám budou zobrazeny zbývající počty pokusů. Na správné zadání ověřovacího kódu máte celkem 3 pokusy.
Stane-li se, že zadáte ověřovací kód 3x po sobě chybně, bude vám možnost odemknutí prostředku na 3 hodiny zakázána a z bezpečnostních důvodů budete následně odhlášeni. Počítány jsou chybné pokusy za poslední 3 hodiny. Během této doby bude odemknutí a změna termínu uzamknutí na Portálu Identity občana nedostupná. Po uplynutí 3 hodin vám bude funkcionalita pro odemknutí prostředku znovu zpřístupněna a můžete si opět nechat zaslat aktuálně platný ověřovací kód pro odemknutí.
Pro odemknutí většího počtu prostředků je možné využít hromadné odemknutí přihlašování.